Mariken Kramer (f. 1972) er billedkunstner og jobber med det kamerabaserte i form av film, installasjon og bøker. Hun gikk Kunstakademiet i Trondheim etter Asker Kunstskole og har stilt ut på blant annet Nitja senter for samtidskunst, Heimdal kunstforening, Fotogalleriet, Sandefjord Kunstforening og Nikolaj Kunsthal i København. Vi stilte Mariken tre kjappe spørsmål:

1. Hva liker du best med å jobbe kamerabasert?
Jeg liker å jobbe med det kamerabaserte fordi det både byr på en del utfordringer, men samtidig åpner for nye muligheter. I en tid der bilder og videoer produseres og konsumeres raskt – vi ser, scroller og glemmer – kan det være vanskelig å skape noe av betydning. Det som tiltrekker meg, er muligheten til å bruke mediet til å utforske de relasjonelle og sårbare aspektene ved menneskelige erfaringer – hvordan vi knytter oss til hverandre, og de strukturene som både definerer og begrenser oss. Jeg opplever at det kamerabaserte mediet gir mange måter å arbeide på i ulike formater (gjennom film, bok og utstillingsrommet), og jeg søker å utvide grensene for hvordan jeg kan bruke det til å uttrykke innhold, samtidig som jeg eksperimenterer med form. Jeg husker da jeg begynte å jobbe med video, at Bill Viola (en av de store videokunstnerne da) beskrev videomediet som et forstørrelsesglass eller mikroskop for menneskelig eksistens. Han snakket om hvordan video kan forstørre et øyeblikk i tid, og hvordan denne forstørrelsen kan gjøre det som ellers går ubemerket hen, åpenbart. Denne tilnærmingen resonerte med meg da, og jeg ser fortsatt på kameraet som et verktøy for å forstørre både det eksistensielle og det hverdagslige – for å bryte gjennom overflaten, få oss til å stoppe opp.

2. Hva lærte du på Asker kunstskole som du har bruk for i yrket ditt i dag?
Jeg lærte grunnleggende ting som billedforståelse og komposisjon, samt viktigheten av kritisk tenkning og kontinuerlig arbeid. Men kanskje det viktigste var erkjennelsen av at jeg faktisk kunne gjøre kunst til et yrke.
Les mer om å søke på Asker Kunstfagskole her.

3. Har du et råd til andre som ønsker å jobbe som billedkunstner?
Vær tålmodig og åpen for din egen prosess. Det er gjennom kontinuerlig utforskning, samtaler og det å tærre å feile at du finner din egenkunstneriske stemme.

Dialogues on the Threshold, Fotogalleriet, 2021. Foto: Jan Khur